گاندو سریالی جسور و پر حاشیه
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۶۴۰۸۳
این روزها، فضای مجازی پر شده از گفتگو درباره سریال پر بحث شبکه سوم سیما که با سوژه جاسوسیاش، حسابی مخاطب ایرانی را به خود درگیر کرده است. «گاندو» ساخته جواد افشار و به نویسندگی آرش قادری سریال جدید شبکه سه با سوژه ضد جاسوسی است که به دلیل سوژه خاص و لحن جسورانهاش به شدت جنجالی شده است.
جنجال سریال از همان قسمتهای ابتدایی که با یک شروع طوفانی، ماجرای دستگیری یک آقازاده رانت خوار را به تصویر کشید آغاز شد و با سانسور اسم رئیس جمهور به اوج خود رسید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مجتبی امینی، مدیر موسسه آوینی و تهیه کننده سریال در واکنش به این انتقادات اعلام کرد که ضبط این سکانس خارج از کشور و با حضور بازیگرهای غیر مسلمان انجام شده است. هنوز اندکی از این حاشیه نگذشته بود که ارتش اعلام کرد سکانس پر بحث دستگیری آن آقازاده شباهت زیادی به ماجرای دستگیری عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک تروریستی جندا... دارد، اما برخلاف واقعیت این ماجرا ارتش در این سریال به تصویر کشیده نشده است!
جواد افشار این بار در گفتگویی کوتاه با یکی از رسانهها پاسخ داد دستگیری مجرمین روی آسمان، تنها در مورد پرونده ریگی اتفاق نیفتاده و جدای از آن ما پیش از همه به دنبال کمک گرفتن از ارتش بودیم، بروکراسی پیچیده ارتش زمانبر بود و به ما به دلیل ذیق وقت مجبور شدیم از سپاه برای این کار کمک بگیریم.
گاندو به ادعای مکرر سازندگانش بر اساس رویدادهای واقعی و مطابق پروندههای امنیتی کشور ساخته شده است، در یکی از قسمتهای این سریال، در موشکافی مسیر نفوذ یک جاسوس خارجی، به یکی از بستگان مسئولین رده بالای کشور میرسند، او که بنا بر ادعا ها گفته می شود خواهرزاده رئیس جمهور بوده اطلاعاتی از شخص رئیس جمهور را در اختیار سرویس های جاسوسی قرار داده، اما در پخش اصلی سریال نسبت این فرد با رئیس جمهور سانسور میشود.
سانسور اسم رئیس جمهور در این قسمت، حاشیههای گاندو را به اوج خود رساند؛ موجی از واکنشهای مردمی به این سانسور در فضای مجازی شروع شد تا جایی که یکی از اعضای هیئت دولت با انتشار مطلبی در فضای مجازی مدعی شد این سانسور و ایجاد موج رسانهای درباره آن بازارگرمی تولید کنندگان گاندو است و ربطی به دولت ندارد.
هنوز مدت زیادی از این ادعا نگذشته بود که سخنگوی دولت در واکنش متفاوتی نسبت به این سریال گلایه کرد. علی ربیعی، با انتقاد به ضعفهای فنی سریال گاندو گفت: بهتر بود داستان فیلم گاندو به شکل دیگری تدوین میشد و در نوع ساخت فیلم نیز میشد بهتر عمل کرد. این انتقاد سخنگوی دولت، بالاخره صدای جواد افشار را هم درآورد.
افشار بعد از چند گفتگوی کوتاه با رسانههای مختلف، بالاخره در یک برنامه زنده تلویزیونی حاضر شد و توضیحاتی درباره انتقادات مطرح شده ارائه کرد. او ضمن انتقاد از صحبتهای علی ربیعی گفت: بهتر است جناب سخنگو نقد به مسائل فنی را واگذار به افراد متخصص و منتقدین بکنند. کارگردان سریال جنجالی گاندو در ادامه صحبتهایش گفت دوستان معتقدند دخالتی در گاندو ندارند و فشاری وجود ندارد حال آنکه گفتههای خودشان با این موضوع در تناقض است. مجری شبکه خبر در ادامه این گفتگو با اشاره به ادعای دولت مبنی بر اینکه سانسور گاندو پروپاگاندای عوامل خود برنامه است گفت: این نهایت بی انصافی است!
جنجال دیگر گاندو مربوط میشود به فکت اطلاعاتی که در جریال دیالوگ دو کاراکتر سریال مطرح میشود؛ در بخشی از سریال یکی از شخصیتها مدعی میشود در ماجرای انفجار سایت موشکی ایران که منجر به شهادت شهید طهرانی مقدم شد، موساد و گروهک منافقین به کمک یه نفوذی دست داشتهاند. این در حالی است که طی سالهای گذشته سپاه اعلام کرده بود این ادعا غلط است و انفجار سایت موشکی ناشی از یک حادثه انسانی بوده است. پخش این بخش از سریال، موج جدیدی از واکنشها را به همراه داشت که در ادامه آن سردار کوثری پاسخ داد ممکن است با گذشت چند سال از وقوع آن ماجرا، اطلاعات تکمیلی به دست رسیده باشد که موید این ادعاست اما من از آن بی خبر هستم. سردار کوثری همچنین گفته بود این طبیعی است که در روند تکمیل پرونده ادعاهای جدیدی مطرح شود، مثل ماجرای انفجار دفتر حزب جمهوری که بعدها معلوم شد عامل انفجار کلاهی بوده است.
حالا گاندو به اوج قصه خود رسیده و بعد از پشت سر گذاشتن جنجالهای مختلف از اعتراض فعالان محیط زیست به سوژه سریال در قسمتهای اول گرفته تا ورود سپاه و ارتش به ادعاهای مطرح شده در سریال، اکنون منتظریم تا روند دستگیری مایکل هاشمیان یا همان جیسون رضائیان را به تصویر بکشد.
گاندو در حالی به ایستگاه پایانی خود نزدیک میشود که مخاطبش را بیشتر از همه مدیون سوژه خاص و شروع میخکوب کنندهاش است؛ اما اگر چه از ضعفهای ساختاری بسیار زیادی برخوردار است و در بخش فنی نتوانسته هم سطح با سوژه و فیلمنامه خوبش پیش برود؛ همین که توانسته برای اولین موضوعی تا این اندازه حساس را به تصویر بکشد و مخاطب قابل قبولی هم به تماشا بنشاند یک موفقیت بزرگ محسوب میشود. امید است تا پرداختن به سوژههایی این چنینی بعد از این هم در همین مسیر اتفاق بیافتد.
منبع: جام جم آنلاین
کلیدواژه: گاندو جاسوسی جیسون رضائیان جنجال حاشیه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۶۴۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حاشیهها «لایههای دروغ» را به «تاوان» رساند؟
تهیهکننده فیلم «لایههای دروغ» که سه سال قبل در جشنواره فجر رونمایی شده بود، بیان کرد که این فیلم پس از تدوین دوباره با نام «تاوان» راهی اکران شده است.
به گزارش ایسنا، سال ۱۴۰۰ و در چهلمین جشنواره فیلم فجر، فیلمی با نام «لایههای دروغ»، محصول مشترک ایران و فنلاند به کارگردانی رامین سهراب و تهیهکنندگی محسن صرافی به نمایش درآمد که بیشترین مانور رسانهای آن روی اکشن بودن فیلم خلاصه میشد.
این فیلم با بازی رامین سهراب، نادر فلاح، آرمان درویش، کامران تفتی، ارسلان قاسمی، ونوس کانلی، مجید سعیدی، میلاد میرزایی، روشنک گرامی و آنتی رینی ساخته شده که فیلمبرداری آن در مقطعی به دلیل مصدومیت رامین سهراب (بازیگر اصلی و کارگردان) متوقف شده بود.
سهراب با ابراز امیدواری از اینکه تلاش کرده یک فیلم اکشن مطابق با استانداردهای جهانی بسازد، در همان سالها گفته بود: در ایران با وجود بدلکاران زیاد، متاسفانه فیلم اکشن ساخته نمیشود که از جمله دلایل فقدان آن بودجه زیاد مورد نیاز برای این نوع فیلمها است.
او امیدوار بود که «لایه های دروغ» سرآغاز ساخت فیلمهای اکشن بیشتر در ایران باشد ولی نمایش فیلمش در جشنواره فجر بازخوردهای متفاوت و حاشیههایی را به دنبال داشت.
رامین سهراب در نشست خبری فیلمش در جشنواره با اشاره به اینکه در پنج سالگی در فیلم «یاران» با بازی جمشید هاشمپور (۱۳۷۲) حضور داشته، گفته بود: دوست دارم اکشن سینمای ایران را زنده کنم یعنی آنچه را در زمان فیلمهای جمشید هاشمپور هم وجود داشت و میخواهم این کار را ادامه دهم تا دوباره اژدها وارد شود.
رامین سهراببیشتر بخوانید:
یک اکشن بینالمللی برای جشنواره فیلم فجر
نشست یک فیلم پر انتقاد در جشنواره
حالا با وجود تمام آن بحثها و انتقادها پس از گذشت سه سال از نمایش فیلم در جشنواره فجر، «لایههای دروغ» با نام جدید «تاوان» روی پرده سینماها رفته است.
محسن صرافی - تهیهکننده این فیلم - در گفتوگویی با ایسنا درباره تغییر اسم فیلم و اینکه آیا بازخوردهای جشنواره منجر به این تصمیم شده است، بیان کرد: بازخوردهای جشنواره بیش از آنکه مبتنی بر خود فیلم باشند، فرامتن بود و برای من قابل اعتنا نبودند. در این مدت فیلم در چند جشنواره بینالمللی «ژانر» شرکت داشته و در بخش کارگردانی و فیلمبرداری جایزههایی را هم کسب کرده است. این نشان میدهد، فیلم ظرفیتهایی داشته که باید شناسایی میشدند ولی ما منتقد «ژانر» در ایران نداریم.
وی افزود: این فیلم با تدوین دوباره اکران میشود و علاوه بر تدوین، موسیقی و صداگذاری آن نیز اصلاح شده است. این تغییرات براساس الگوهای فرهنگی و بومی انجام شده است.
صرافی در پاسخ به اینکه آیا تغییر اسم فیلم بخاطر تداعی نشدن حاشیههای جشنواره فجر بوده، گفت: اصلاً اینطور نبود و به آن حاشیهها اعتباری نمیدهم. واقعیت این است که با اگرچه «لایههای دروغ» ترجمه نام اصلی فیلم است، اما هم به دنبال واژهای تکسیلابی برای اکران در ایران بودیم که بیشتر در ذهن بماند و هم اینکه اسم فیلم باید به آن بیاید. فکر کردیم اگر قرار است فیلم در ایران اکران شود، نامی را انتخاب کنیم که به این دو مورد نزدیک باشد.
به گفته وی «تاوان» که محصول مشترک ایران و فنلاند است، اوایل ژانویه سال ۲۰۲۴ در کشور فنلاند اکران شده است.
انتهای پیام